Anders Leren met Paarden (ALMP)

ALMP is een alternatieve bijles methode voor kinderen vanaf groep 4 t/m de brugklas.

 

Herken je dit?

  • Is je kind onzeker op school?

  • Heeft je kind moeite met de instructies volgen?

  • Blijven de leerresultaten achter?

  • Denkt je kind vaak: "Ik kan het toch niet?"

  • Gaat je kind met tegenzin of helemaal niet meer naar school?

 

Meer en meer kinderen lopen vast op school. Leuke, sportieve, sociale, creatieve kinderen die te maken krijgen met faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen en/of gedragsproblemen. Vaak krijgen ze diagnoses als dyslexie, dyscalculie, ADD, ADHD, hoogbegaafd, hoog sensitief of autistisch. Ondanks extra instructie, bijles en het advies om thuis extra te oefenen, blijven de resultaten achter. Deze kinderen worden elke schooldag weer geconfronteerd met hun onvermogen omdat de manier waarop de lesstof wordt aangeboden niet past bij hun leerstijl.

 

Dit kan anders…

Met ANDERS LEREN MET PAARDEN ervaren kinderen dat ze wel degelijk kunnen leren! Deze methode biedt de lesstof aan volgens hun eigen leerstijl; in beweging, visueel en kinesthetisch (aanraking en gevoel) in plaats van voornamelijk stilzitten en via het gehoor. Schoolresultaten verbeteren, zelfvertrouwen wordt vergroot en kinderen gaan weer met plezier naar school.

 

Topdown

Elke sessie start met een korte, visuele topdown uitleg. Soms aan tafel en soms direct in beweging. Net wat de concentratie toelaat. Vanuit dit totaaloverzicht zoomen we in op de afzonderlijke onderdelen. In de bak wordt de topdownkaart nagebouwd met kleurige materialen zodat de spelling- en rekenregels gevisualiseerd worden en het kind er een beeld bij heeft.

Na het klaarmaken van het paard volgt een korte warming-up met braingymoefeningen om de linker- en rechterhersenhelft goed met elkaar te laten samenwerken. Vervolgens wordt de lesstof in beweging en gevisualiseerd aangeboden. Samen met het paard loopt het kind door het parcours van de lesstof. Zo is leren veel leuker en lukt het wel!

Oefeningen naast het paard

Stap voor stap helpt het paard om het leerproces weer in beweging te brengen. Het paard zorgt voor vertrouwen en een veilige leeromgeving. Dit is een belangrijke voorwaarden om tot leren te komen. Samen met het paard worden er spelletjes en oefeningen gedaan. Dit geeft een leerervaring die zeker onthouden wordt!

Ervaring met paarden is niet nodig. De paarden die gebruikt worden zijn hiervoor getraind en hebben een bomproof karakter. We werken niet op maar naast het paard. Vooraf geef ik uitleg over de belangrijkste basisregels. En ik waarborg zo goed als mogelijk de veiligheid doordat ik mijn paarden door en door ken en hun signalen goed kan lezen.


Thuis

Herhalen is belangrijk om de lesstof in te slijpen. Regelmatig thuis oefenen met je kind is belangrijk en een absolute voorwaarde om het traject te laten slagen.

Je kind krijgt speciale spelletjes en oefeningen mee zodat jullie spelenderwijs hiaten kunnen wegwerken en zelfvertrouwen kunnen opbouwen.

School

Betrek school bij het traject. De leerkracht weet als geen ander hoe het kind vijf dagen in de week op school in zijn/haar vel zit. En weet exact van welke hiaten er sprake is.

Daarom vragen we je om voorafgaand aan het traject de ANDERS LEREN vragenlijst voor school door de leerkracht in te laten vullen.

Hoeveel sessies?

Het traject is altijd maatwerk. Je stelt samen met het kind een persoonlijk pakket samen door modules te kiezen. Dat kan variëren van een losse module tot een langer traject van meerdere modules. Precies dat wat nodig is voor het kind en in het tempo van het kind. 

Elke sessie duurt ongeveer 90 minuten. 

Past dit bij mijn kind?

Ik help je graag om daar achter te komen. Ik bied eerst een (gratis en vrijblijvend) telefoongesprek aan tussen de ouders en mij als coach. Hierin krijg je meer informatie over de methode en wordt besproken of dit passend is voor het betreffende kind. Daarna volgt een persoonlijke kennismaking tussen kind, ouders en de coach. Tijdens deze kennismaking zal een uitgebreide intake plaatsvinden. We besteden aandacht aan de leerstijlen en bespreken welke module(s) we gaan behandelen. Zo stellen we een persoonlijk pakket samen.

Voor meer informatie over tarieven, twijfel niet om contact met mij op te nemen.

Modules

ALGEMEEN

Mindset
Op reis door de chillzone, leerzone en paniekzone. Herken niet helpende rode gedachten, leer hoe je daar anders mee om kan gaan en herken helpende groene gedachten.

 

TAAL

Spelling
Leer de belangrijkste spellingregels: dichte klank (hakwoord), lange open klank, korte open klank, tweetekenklank, langermaakwoord, stomme e, sch en viertekenklank. Gebaseerd op de F&L methode Taal in Blokjes.

 

Werkwoordspelling
Hoe zit het toch met die d en die t in de tegenwoordige tijd en die de(n) en te(n) in de verleden tijd? Incl. 't kofschip.

 

REKENEN

Klokkijken analoog
Ren, rij en spring door de klok met hele en halve uren, kwart voor en kwart over en gebruik het stoplicht voor de minuten.

 

Klokkijken digitaal
Grip op de tijd door de digitale vrienden aan elkaar te koppelen.

Tafels
Welke tafel(s) wil jij leren? Ontdek het patroon en zet ze in je hoofd.

 

Optellen/aftrekken
Flitsen en splitsen met hoeveelheden en getallen. Verliefde harten op de getallenlijn tot 10, optellen/aftrekken op de getallenlijn tot 20, getallen raden en optellen/aftrekken tot 100.

 

Breuken (Vanaf september)
Van 'wat is een breuk' tot 'rekenen met breuken': gelijknamig maken, optellen/aftrekken, vermenigvuldigen, delen en vereenvoudigen.

 

Breuken, procenten, kommagetallen (Vanaf september)
Krijg alle vriendengroepen op een rijtje: het beeld en de bijbehorende breuken, procenten en kommagetallen (decimalen).

 

OP MAAT

Executieve functies
Onderzoeken en bewerken van de uitvoerende vaardigheden zoals taak starten, doorzetten, emotieregulatie, werkgeheugen, concentratie e.d. Maak je eigen trainingsplan.